Basisonderwijs: Fit4thefuture?? (deel 2)
Gebaseerd op ideeën van Peter Diamandis en zijn whitepaper. Dat kun je hier downloaden. Wat is er aan de hand? In de vorige blog is al aangegeven wat de meest vervelende zaken zijn in het huidige basisonderwijs: het huidige basisonderwijs is voornamelijk gericht op het vervolgonderwijs, het is onderwijs voor de gemiddelde leerling, de relevantie … More Basisonderwijs: Fit4thefuture?? (deel 2)
Basisonderwijs: Fit4thefuture?? (deel 1)
Het basisonderwijs is zeker in ontwikkeling en ja, er wordt gewerkt aan het bijstellen van het curriculum. Echter: in welke richting en met welke snelheid gebeurd dat? Is er een visie of plan? Of werkt elke school (weer) voor zichzelf? Ook ons prachtige vrije onderwijssysteem zou baat kunnen hebben bij een vleugje inspiratie. Vandaar deze … More Basisonderwijs: Fit4thefuture?? (deel 1)
Passend onderwijs passé!
Passend onderwijs passé! Afgelopen jaren is gewerkt aan de invoering van passend onderwijs. Wat dat is? In Jip-en-Janneke taal: je zet de kinderen met niet al te grote problemen gewoon bij de anderen in de klas. Deze probleemkinderen brengen wat extra geld mee in een zg. ‘rugzakje’ en dan geeft je als school wat extra … More Passend onderwijs passé!
O&O-fondsen in gevarenzone
Vele sectoren en bedrijfstakken kennen opleiding- en scholingsfondsen, de O&O-fondsen genoemd. Soms ook bezig met de arbeidsmarkt en instroombevordering, maar wel met de nadruk op scholing. In deze fondsen gaat veel geld om, vaak tientallen miljoenen per jaar. De inkomsten komen tot stand via een Cao-afspraak, waarin is afgesproken dat de bedrijven een bepaald percentage … More O&O-fondsen in gevarenzone
Regionale beroepsopleidingen hebben de toekomst
Het beroepsonderwijs is aan een stevige herziening toe. Niks nieuws: herziening is in het beroepsonderwijs een continue proces. Als de beroepspraktijk verandert, moet het beroepsonderwijs daar snel werk van maken. Tuurlijk lopen de opleidingen altijd achter de praktijk aan, maar het is wel zaak om de ontwikkelingen zo kort mogelijk te volgen. En daar is … More Regionale beroepsopleidingen hebben de toekomst
Worden we cyborgs?
Of zijn we dat misschien al een beetje? Na mijn vorige blog over zelflerende AI kreeg ik reacties als: waar gaat dat naartoe? Gaan we richting Transhumanisme of worden we Cyborgs? Het woord cyborg komt van cybernetic organism: een samensmelting van mens en machine. De achterliggende vraag is natuurlijk ook: zijn we als ‘mensen’ het eindstation … More Worden we cyborgs?
Wat te doen met 100 miljoen?
Wat te doen met 100 miljoen? In de 2eKamer is een motie aangenomen om structureel 100 miljoen te investeren in het technische VMBO. Mooi, zou je zeggen, maar hoe gaat dat dan aangewend worden? Laten we hopen dat ‘Den Haag’ hier geen gekke dingen mee gaat doen zoals de scholen weer volplempen met nieuwe machines … More Wat te doen met 100 miljoen?
Techniek & Ethiek
Techniek & Ethiek Zelf timmerende hamers?! Techniek is niet waardevrij, zeker niet als het om smart-technology gaat! Hamertje tik Met een hamer kun je spijkers in een plank slaan, of meubels maken, of straten maken en nog veel meer. Maar je kunt er ook iemand mee de hersens inslaan! Het maakt die hamer allemaal niets … More Techniek & Ethiek
Aansluiting Onderwijs – Arbeidsmarkt: kwestie van DOEN!
In mijn vorige blog ‘Nieuwe beroepen, Yeah!’, gaf ik enkele voorbeelden van nieuwe beroepen. De eerste toepassing van een van de genoemde beroepen is inmiddels gesignaleerd: AI-trainer. Nooit zo snel een vervolg of toepassing gezien als nu. Zou ook dat via de ‘Wet van Moore’ verlopen?? Maar goed. In het AD van zaterdag 2 aug’17 … More Aansluiting Onderwijs – Arbeidsmarkt: kwestie van DOEN!